Wankspitze klettersteig

Zo we zijn helemaal gereed om naar Oostenrijk te gaan en daar te gaan klettersteigen. Juiste schoenen, broeken, klimgordels, veiligheid-set, etc. Gisteren zijn we met de auto naar Oostenrijk gereden. Dat ging lekker vlot. Onze eerste week verblijven we in het plaatsje Tarrenz. Via Airbnb hebben wij een plek, Little Ashwood Ranch, gevonden om te overnachten. We werden vriendelijk ontvangen en het is er schoon (altijd fijn). ’s Avonds in de buurt lekker gegeten bij Gurgltaler Hof.

Klaar om vandaag te gaan klettersteigen. De weersvoorspelling geeft aan dat er kans is op regen. Wat niet de beste weesomstandigheid is om te klettersteigen. Dus wij dachten, laten we beginnen met een stevige wandeling en kleine klettersteig route…. Zoals jullie verder straks lezen, dat hebben we geweten….

Startpunt

We zijn gestart bij Gasthof Arzkasten op een hoogte van 1151 m. Een anderhalf uur wandelen naar het volgende rustpunt Lehnberghaus op een hoogte van 1553 m. Een mooie en gemakkelijke wandeling op een enigszins verharde weg.

Na dik een uur wandelen (ondertussen eigen gebakken koekje van thuis op) KOFFIE! Het weer ziet er goed uit. Bij Lehnberghaus leggen ze alles voor buiten klaar. We gaan er voor. Nog een flinke wandeling voor de boeg, maar we hebben er zin in. Het is heerlijk wandelweer en we hebben zo’n zin om te gaan klettersteigen.

De koffie is op en we besluiten om naar de start van de klettersteig te wandelen. Dat is nog zeker 1,5 uur. Maar we zijn op vakantie op te gaan klettersteigen, dus we gaan er ook voor. De temperatuur is heerlijk, af en toe zelfs een zonnetje. We denken dat het met de regen wel zal mee vallen. Het is een mooie wandeltocht, we zijn al snel boven de boom grens en langzamerhand veranderd de vegetatie in struiken en hoe langer hoe zie je meer en meer de erosie van de bergen.

Pffff, nog een beste klim naar boven…… en dan moeten we nog gaan klettersteigen!

Start van de klettersteig

Yes, we zijn er! Het beginpunt van de Wankspitze klettersteig. Het eerste gedeelte van de klettersteig is het meest lastige gedeelte. We merkten dat we blij waren met onze schoenen en broek. Best fris daar boven. Effe wat broodjes eten, klettersteigset aantrekken en dan “ready to go!”

Startpunt: Stöttltörl 2036 m Hoogtemeters klettersteig: 220 m

Remco gaat voorop. Het eerste gedeelte van de Wank Klettersteig is het meest lastige gedeelte. We merkten dat we blij waren met onze schoenen en broek. Maar ook met de twee lessen top-rope klimmen. De adviezen die wij daar gekregen hebben, konden we ook echt gebruiken. Het was supergaaf om te doen.

Klik op de pijltje om het beeld te vergroten

En dan wordt het weer toch slechter. Eerst hoorden we de regen vallen in het dal en viel het boven nog wel mee. Maar dan gaat het toch regenen en hagelen. Dat is dan toch minder. Soms drijven de wolken over en schijnt weer eventjes de zon. Maar goed, we willen nu ook de top bereiken en gaan dus door.

En dan hebben we de top bereikt!!!! YES, wat gaaf. Wat een uitzicht. Wat zijn we trots dat we het gehaald hebben.

Afdaling

Dan begint het echt te regenen. Niet zo’n klein beetje ook. Maar we moeten nu ook gaan afdalen. Dat wordt een tricky stuk. Dat gaat een stuk langzamer dan we in gedachten hadden. Het wordt kouder, gladder en wij zijn op een bepaald moment nat tot op onze onderbroek. Eerst maar naar Lehnberghaus. Opwarmen zo ver als mogelijk. Een warme chocolademelk met slagroom en apfelstrudel met vanille. Dat hadden we effe nodig.

Nu nog een lange wandeling terug naar de auto. We zeggen weinig tegen elkaar. Ieder druk met zichzelf en de regen, kou en afdaling. Ach, dat hoort er dan ook bij. Hoe verder we naar beneden komen, hoe spraakzamer we weer worden. Het was een lange dag. Van 10 uur ’s morgen gestart met wandelen en ’s avonds om 20:00 weer terug bij de auto. We besluiten dat we een warme douche nemen, lekker vroeg in bed gaan liggen en morgen het rustiger aan gaan doen.
Bedankt weer voor het lezen van onze blog en tot de volgende keer.

Topo van de Wankspitze klettersteig:

De route naar de Wankspitze:

Total distance: 12073 m
Total climbing: 1074 m

2 antwoorden op “Wankspitze klettersteig”

1. Hoi hoi. Wat goed zeg. En dat helemaal onbegeleid? Wel een klein risico om met slecht weer de bergen in te gaan. Het Weer kan zo omslaan. Maar goed dat weten jullie nu wel. Benieuwd wat jullie morgen gaan doen. Veel plezier. Grtjes Sylvia